FAQ

Elleverans

Får jag två fakturor om jag har Dela Flera som elleverantör?

Ja. Du kommer att få en faktura från oss på Dela Flera för din elförbrukning och en faktura från ditt nätbolag för dina nätkostnader.

Hur byter jag till elleverantör till Dela Flera?

Lättast byter du direkt här på hemsidan.

Hur gör jag om jag har klagomål?

I första hand ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Har det uppstått ett missförstånd kommer vi göra vad vi kan för att komma fram till en lösning.

Skulle du trots kontakt med kundtjänst känna att du inte fått den hjälp du behöver kan du vända dig till vår kundombudsman. Genom detta får du någon som inte har blivit färgad av tidigare diskussioner som går igenom ditt ärende. För att kontakta Dela Fleras kundombudsman, vänligen skicka ett e-post till kundombudsmannen@delaflera.se. Det går också bra att skicka ett brev till Dela Flera GC AB, Lyftkransvägen 5 lokal 18, 142 50 Skogås.

Är du fortfarande inte nöjd med hanteringen av ditt ärende kan du ta kontakt med konsumentrådgivaren i din kommun. För vidare information om detta, vänligen kontakta din kommun.

Nedan hittar du direktlänkar till olika aktörer du kan vända dig i händelse av tvist som inte kunnat lösas direkt med oss på Dela Flera:

Hur vet jag vilket elavtal jag har idag?

Vilket elavtal du har idag framgår av din elfaktura. Du kan också kontakta ditt elbolag och fråga.

Kan jag få e-faktura hos Dela Flera?

Vi erbjuder inte e-faktura. Däremot skickar vi i första hand ut våra fakturor per e-post.

Kan vem som helst teckna elavtal hos Dela Flera?

Dela Flera levererar i dagsläget enbart el till dig som bor i lägenhet.

Säljer ni miljövänlig el?

Vi tycker att det är viktigt att värna om miljön. Därför är all el vi säljer är ursprungsmärkt med vattenkraft. Självklart betalar du inget extra för det.

Tillkommer någon fakturaavgift?

Nej. Vi tar inte några fakturaavgifter.

Vad händer vid flytt?

När du flyttar in i en ny bostad ska du välja vilken elleverantör du har. Om du inte gör ett aktivt val får du automatiskt ett så kallat tillsvidarepris eller anvisningsavtal hos din anvisade elleverantör. Detta avtal är sällan gynnsamt och vi rekommenderar därför att du gör ett aktivt val avseende ditt nya elavtal.

När du flyttar ut avslutas ditt elavtal som standard. Om du har ett fastprisavtal hos oss kan vår kundtjänst hjälpa dig att flytta över det på din nya adress så du vet att du får samma gynnsamma avtal på din nya adress.

Var kan jag vända mig för oberoende elrådgivning?
Varför skiljer sig priset på Elpriskollen och på er hemsida?

När du går in på den oberoende sidan Elpriskollen anger du din årsförbrukning. Elpriskollen räknar sedan ihop alla bitar som ingår i elpriset i det totalpris som de redovisar. Det betyder att det kommer att se olika ut beroende på vilket förbrukning du har även fast priserna som ligger till grund för uträkningen inte varierar.

En fast årsavgift är ett exempel på en post som därmed gör att totalpriser kan skilja sig.

Ett exempel:
Årsavgiften för elavtalet är 300 kr/år inkl moms. Det betyder att det blir 240 kr/år exkl moms.

Om du har en årsföbrukning på 2 000 kWh/år motsvarar det då 12 öre/kWh (240/2000=0,12 kr)
Om du har en årsföbrukning på 5 000 kWh/år motsvarar det då 4,8 öre/kWh (240/5000=0,048 kr)

Priset är alltså detsamma, men slås ut på den förbrukning som du anger när du gör prisjämförelsen. För att se en uppdelning av priserna i det elavtal du är intresserad av kan du gå in på vår sida för priser och avtal. Där hittar du även jämförspriser för våra elavtal.

 

Comments are closed